Drifts- og vedlikeholdskostnader på utleid eiendom (veiledning 4)
Dersom en organisasjon disponerer et bygg, anlegg eller eiendom som er til utleie, skal organisasjonen gjøre fradrag for kostnader knyttet til utleie og utleieobjektet. Dette gjelder også ved fremleie/videreutleie, samt ved utleie til andre ledd eller aksjeselskap i samme organisasjon.
Fradraget kan beregnes på flere måter, for eksempel på bakgrunn av størrelsen på det utleide arealet, antall utleiedager eller inntekter. Det viktige er å finne et estimat som reflekterer de faktiske forhold på en god måte.
Noen eksempel:
- En frivillig organisasjon eier et bygg, der ene halvdelen blir brukt av organisasjonen selv og den andre blir leid ut. Den frivillige organisasjonen dekker alle kostnader til drift- og vedlikehold av selve bygget. I dette tilfellet skal halvparten av alle drifts- og vedlikeholdskostnader knyttet til bygget trekkes ut av søknadsgrunnlaget.
- Et grendelag leier ut grendehuset til konfirmasjoner, bryllup og andre tilstellinger. Grendelaget må gjøre fradrag for kostnader knyttet til de utleide lokalene. Dere kan bruke skjønn i vurderingen, men husk å ta hensyn til vedlikeholdskostnader, strøm, kommunale avgifter, renhold osv. Dersom dere har helt sporadisk utleie til enkeltarrangement, kan dere se bort fra dette fradraget.