Reklame for pengespill er farligst for de som har et spilleproblem, eller som står i fare for å få det.

Personer som allerede har et problem med pengespill, eller som er risikosonen, både ser og opplever reklame oftere enn befolkningen ellers. Reklamen får de også til å spille mer og det er direktereklame gjennom SMS og e-poster som oppfordrer sterkest til spill.

Det viser en ny rapport som Rambøll Management Consulting har utarbeidet på oppdrag fra Lotteritilsynet. TV-reklame er det de aller fleste legger merke til, og rapporten sier at TV er viktig for rekruttering av nye spillere. Det er der det starter.

Innholdet i reklamen påvirker ulikt. Markedsføring av bonuser, gratisspinn, velkomsttilbud og andre finansielle virkemiddel får risikospillere eller problemspillere til å spille mer. Disse virkemidlene blir brukt av utenlandske pengespillselskap. De bruker også en hel rekke av andre virkemiddel som f.eks. innskuddsrabatt, gaver og gratisspill, og markedsfører i stor grad hurtige nettspill med høy risiko for å utvikle spilleproblem.

Markedsføring av jackpoter og høye gevinster får spillere både med og uten risiko for problemspill til å spille mer. Disse virkemidlene blir stort sett brukt av Norsk Tipping og Norsk Rikstoto, og gjelder tallspill som Lotto, Vikinglotto og V75 med lav risiko for å utvikle spilleproblem.

Rapporten viser også at befolkningen generelt misliker reklame for pengespill. 76 prosent av de spurte sier de er svært negative eller ganske negative til slik markedsføring.

Rapporten er et tiltak i regjeringen sin handlingsplan mot spilleproblem. Dette er første gang at det er gjort en systematisk gransking av markedsføring av pengespill i Norge. Også på europeisk nivå er rapporten nybrottsarbeid.

Med denne rapporten har vi fått ny og god innsikt i markedsføring av pengespill. Dette vil vi bruke i det videre arbeidet med å sikre et mest mulig trygt og ansvarlig pengespilltilbud i Norge. Vår oppgave er å jobbe langsiktig, systematisk og målrettet med å forebygge spilleproblem i den norske befolkningen. Det sier rådgiver i Lotteritilsynet, Lars Petter Degnepoll.

Lars Petter Degnepoll

Lars Petter Degnepoll

For flere kommentarer eller spørsmål, kontakt Lars Petter Degnepoll, tlf.nr. 959 94 609, e-post: lpd@lotteritilsynet.no

 

Hele rapporten leser du her: Markedsføringes effekt på spilling av pengespill og pengespillproblemer.