Her kan du lese høringssvaret vårt til forslaget om nye regler om stiftelser.

Nærings- og fiskeridepartementet har sendt forslag om nye regler om stiftelser ut på høring.

Her er noen hovedpunkter fra Stiftelsestilsynet sitt høringssvar:

Endringer i reglene for næringsdrivende stiftelser

Departementet foreslår å innføre et forbud mot å drive skattepliktig næringsvirksomhet direkte i stiftelser. Dette er Stiftelsestilsynet skeptiske til, og vil stiller spørsmål ved om grunnene det blir vist til i høringsnotatet er så tungtveiende at de forsvarer et så inngripende tiltak.

Lovforslaget innebærer et brudd med den valgfridommen stiftelsesformen gir oppretter til å bestemme hvordan forvaltning av formålet og kapitalen skal skje. Grunngivingen for det foreslåtte forbudet er uklar. Det er også uklart hvordan forbudet skal føre til de effektene departementet synes å ville oppnå med det.

Stiftelsestilsynet har ikke erfaringer med skattepliktig næringsvirksomhet i stiftelser som tilsier at det er nødvendig eller ønskelig å forby dette. Vi kan ikke se at departementet har gjort en tilstrekkelig utgreiing av konsekvensene av forslaget, og spesielt hvilke negative og kompliserende konsekvenser forslaget kan føre til.

Høringsnotatet skaper tvil om styret sin rolle i forvaltningen av stiftelsen. Etter gjeldende rett er det tydelige forventninger til styret sitt ansvar som øverste organ i stiftelsen, og det må ikke være tvil om at styret har en plikt til å forvalte stiftelsen på best mulig måte.

Elektronisk oppretting av stiftelser og elektroniske meldinger

Stiftelsestilsynet støtter forslaget om at stiftelsesdokument og vedtekter skal kunne opprettes elektronisk, da dette vil kunne forenkle opprettingen av en stiftelse for oppretterne.

Vi støtter også forslaget om at det i utgangspunktet skal være plikt til elektronisk innsending av søknader til Stiftelsestilsynet. Allerede i dag mottar vi de fleste søknadene elektronisk.

Nye krav til stiftelsers navn

Vi støtter fullt ut forslaget om at stiftelser sitt navn skal inneholde ordet «stiftelse» eller forkortelsen «STI». Det er om lag 3250 stiftelser i dag som ikke har bokstavkombinasjonen «stift» i seg.

Etter vår mening er det også gode grunner for å lovfeste at bare rettsdanninger som er stiftelser, skal kunne bruke ordet stiftelse i navnet sitt. Vi legger derfor frem forslag om dette.

Rapportering om regnskapsopplysninger

Stiftelsestilsynet ser det som veldig positivt at det nå blir foreslått særlige rapporteringskrav om økonomiske forhold som tar omsyn til særtrekkene ved stiftelsesformen.

For stiftelsene, publikum og oss er det viktig å få informasjon om stiftelsene sin aktivitet og økonomiske forhold, og de alminnelige regnskapsreglene dekker ikke dette behovet godt nok. Men vi meiner at det må tas hensyn til at rapporteringen ikke må bli for tyngende for stiftelsene.

Endring av reglene for små stiftelser

I høringsnotatet blir det foreslått særskilte regler for stiftelser som har som eneste formål å dele ut penger, og som har en grunnkapital på mindre enn 500 000 kroner. Vi støtter departementet sin oppfatning om at alle stiftelser, uansett hvilke særregler som blir vedtatte, bør være registrerte i Stiftelsesregisteret.

Vår generelle oppfatning er videre at ingen stiftelser bør bli fritatte fra tilsyn. I vårt tilsynsarbeid gjør vi vurderinger ut ifra risiko og vesentlighet. Størrelsen på stiftelser er ett moment i den helskapsvurderingen vi gjør.

Stiftelsestilsynet er enig i departementet sin vurdering av at terskelen i form av krav om minstekapital for å opprette små pengeutdelende stiftelser, bør økes. Det må være den samla egenkapitalen som er avgjørende, og ikke hva som er definert som grunnkapital. Hvor den bestemte beløpsgrensa bør gå, vil vi være forsiktige med å mene noe bastant om.

Det blir også foreslått at Stiftelsestilsynet kan frita små pengeutdelende stiftelser fra revisjon. Vi har tidligere tatt til orde for at også andre små stiftelser bør kunne få fritak fra revisjonsplikten. Dersom det blir åpnet for dette, er det viktig at et fritak skal bygge på objektive kriterier, og ikke et skjønn fra Stiftelsestilsynets side.

Stiftelsestilsynet sitt høringssvar kan du lese her.

Nærings- og fiskeridepartementet sitt forslag kan du lese her.