Nytt verktøy for å stoppe markedsføring av ulovlige pengespill
Lovendringene vil gi Medietilsynet anledning til å pålegge netteiere og nettdistributører å hindre tilgangen til reklame for ulovlige pengespill. Lotteritilsynet skal samarbeide med Medietilsynet i arbeidet.
Rekrutterer via reklame
Det er i dag en massiv mengde med slik reklame på norske TV-skjermer, selv om det ikke er lov. Nå får myndighetene et kraftigere verktøy i arbeidet med å stoppe den ulovlige reklamen.
De ulovlige pengespillselskapene bruker tv-reklame til å gjøre seg synlige og rekruttere nye kunder. Deretter pleier de kundene med direkte og mer aggressiv kommunikasjon på e-post og SMS. Slik er de med på å normalisere de mest aggressive spelformene via nettet. Og det bidrar også til å opprettholde og legitimere et ulovlig tilbud.
6 av 10 nordmenn vet ikke, eller er usikre på hvem som har lov til å tilby pengespill i Norge. Den nye befolkningsundersøkelsen som ble presentert denne uka viser at 55 000 nordmenn har problem med spill og at 122 000 er i faresonen for å få det.
Fleire verkemiddel i vente
Undersøkelsen viser også at for å forebygge spilleproblem vil endringen i kringkastingsloven vere viktig. Andre viktige virkemiddel er forbudet mot å formidle penger til og fra ulovlige spillselskap. En DNS-varsling som gir spillerne melding om at de er i ferd med å spille hos et ulovlig spillselskap er også på trappene.