Fristen for å rapportere regnskapsopplysninger til Lotteritilsynet for 2013 gikk ut 1. juni. Derfor har 1785 lag og organisasjoner med lotteritillatelse i disse dager fått purring med ny frist 8. august.

– Manglende rapportering blir regnet som et alvorlig brudd på lotteriloven, og fører til at til at organisasjonens godkjenning og lotteritillatelse blir kalt tilbake eller slettet, sier seniorrådgiver Tore Bell i Lotteritilsynet.

Kan miste inntekter

Organisasjoner som ikke har sendt opplysninger får nå et forhåndsvarsel. Her blir de gjort oppmerksomme på at de risikerer å miste godkjenningen som lotteriverdig organisasjon i et halvt år.

Dette vil føre til at de heller ikke kan få tillatelse i den aktuelle perioden. De vil også bli slettet fra Lotteriregisteret, men kan søke om ny godkjenning når perioden er over.

Noen blir slettet

Alle lag og organisasjoner med lotteritillatelse er pålagt å sende forenklete regnskapsopplysninger på fastsatt skjema. Av ulike grunner er det alltid en del som ikke rapporterer, og til slutt ender det med at en del hvert år blir slettet fra Lotteriregisteret.

Regnskapsskjemaet kan leveres via Lotteritilsynets nettsider. Stadig flere leverer nå opplysningene sine elektronisk. Av de som hadde levert skjema innen fristen, var det vel 80 prosent som hadde levert elektronisk.

Dei som har rapportert på www.altinn.no eller sendt papirskjema etter fristen, men før førehandsvarselet blir motteke, kan sjå bort frå varselet.