170 organisasjoner mister lotterigodkjenningen i år
Det er krav om at lag og foreninger som vil holde enkelte lotteri i Norge skal være godkjent som lotteriverdig organisasjon. Godkjente organisasjoner har plikt til å sende inn sentrale regnskapsopplysninger på fastlagt skjema hvert år. Fristen for innsending er 1. juni, og kan skje via ALTINN.
Mange blir purret
Svært mange rapporterer ikke regnskapsopplysningene innen fastsatt frist, og Lotteritilsynet må derfor purre hundrevis av frivillige organisasjoner hvert år.
Årets purrerunde er avsluttet, og av totalt ca. 5170 godkjente organisasjoner er det 170 lag og foreninger som mister lotterigodkjenningen fordi de ikke har sendt inn slike opplysninger for 2012.
Må søke på nytt
Organisasjonene som nå mister lotterigodkjenningen har fått tilbakekalt eventuelle aktive lotteri- og bingotillatelser. Tilbakekallingen gjelder for seks måneder, og organisasjonen må søke om ny godkjenning. Bingotillatelser med bruk av entreprenør blir i hovedsak tildelt fra 1. januar hvert år. Som følge av dette kan organisasjoner som ikke oppfyller rapporteringsplikten miste inntekter fra bingo for hele 2014.
Organisasjoner som søker om tilskudd fra spilleoverskuddet til Norsk Tipping må også være godkjent som lotteriverdig organisasjon. Dette er fastsatt i § 4 i forskrift om tilskudd til samfunnsnyttige og humanitære organisasjoner fra spilleoverskuddet til Norsk Tipping. Organisasjoner som er godkjent på nytt, må ha fått ny godkjenning før 1. januar det året det blir søkt om tilskudd for.
Mange bruker ALTINN
En positiv side ved årets regnskapsrapportering er at over 70 % leverer opplysningene elektronisk via ALTINN. Dette er en økning fra i fjor.
Les mer om hvilke krav som gjelder for organisasjoner som vil holde lotteri og bingo.