Skillet mellom alminnelige og næringsdrivende stiftelser bør oppheves, og enkle vedtektsendringer skal kunne vedtas uten godkjenning av Stiftelsestilsynet. Det er to av forslagene til endringer i stiftelsesloven fra Stiftelseslovutvalget.

Gjeldende stiftelseslov har vært virksom i mer enn ti år. Siden loven trådte i kraft 1. januar 2005, har det skjedd en betydelig utvikling innenfor stiftelsessektoren.

Som ledd i evalueringen av stiftelsesloven har utvalget blant annet vurdert om skillet mellom alminnelige og næringsdrivende stiftelser bør opprettholdes, om det bør være regnskaps- og revisjonsplikt for alle stiftelser uansett størrelse. Utvalget har også vurdert om alle typer vedtektsendringer skal godkjennes av Stiftelsestilsynet. Her kan du lese fullstendig beskrivelse av utvalgets mandat.

Bør fortsatt ha regnskaps- og revisjonsplikt

Det er utvalgets klare anbefaling at alle stiftelser fortsatt skal ha regnskaps- og revisjonsplikt. Det er imidlertid utvalgets oppfatning at regnskapsreglene bør tilpasses for stiftelser som ikke driver næringsvirksomhet.

Stiftelseslovutvalget leverte sin utredning med forslag til ny stiftelseslov den 21. oktober.

Les pressemelding fra Nærings- og fiskeridepartementet.

Utredningen kan du lese her.

Utvalget som har evaluert loven har bestått av Gudmund Knudsen (leder), Inger Julie Aasland, Celie Tveit og Aksel Mjøs. Cecilie Dueled og Liv Tystad har vært sekretærer for lovutvalget. Utvalget ble oppnevnt 5. februar 2016.

Foreslår flere endringer

I utredningen foreslår Stiftelseslovutvalget en ny lov om stiftelser. Foreslåtte endringer fra gjeldende lov er blant annet:

  • At enkle vedtektsendringer som gjelder administrative forhold kan registreres uten forutgående søknad til Stiftelsestilsynet. Samtidig vil formålsendringer, og endringer som stiftelsens oppretter har lagt vesentlig vekt på, fremdeles måtte godkjennes av tilsynet. Dette vil bidra til at tilsynet kan bruke ressursene sine bedre.
  • Utdelingsstiftelser skal kunne delegere myndigheten til å beslutte visse utdelinger til daglig leder. Det anbefales at alle stiftelser skal ha plan for både formålsrealisering og kapitalforvaltning.
  • At skillet mellom alminnelige og næringsdrivende stiftelser oppheves, slik at næringsdrivende stiftelser ikke lenger skal være en egen kategori.
  • Stiftelsens vedtektsfestede grunnkapital skal ikke kunne endres ved senere kapitaltilførsel. Grunnkapitalen blir dermed en historisk størrelse, og stiftelsene slipper å endre vedtektenes bestemmelse om grunnkapital.
  • For å styrke stiftelsers uavhengighet foreslås at stiftelser skal ha minst tre styremedlemmer, og at minst to av disse skal være uavhengige av oppretteren og den som har skutt inn grunnkapital i stiftelsen.

Utvalget peker på at Stiftelsestilsynets sentrale rolle som tilsynsorgan for alle stiftelser har bidratt sterkt til en økt tillit til stiftelsesinstituttet. Utvalget mener derfor at Stiftelsestilsynet bør videreføres i sin nåværende form, og foreslår ingen endringer i reglene om tilsynets organisasjon og oppgaver. Utvalget mener også at Stiftelsesregisteret bør videreføres som et eget register som føres av Stiftelsestilsynet.

Høringsfrist 30. januar

Utredningen er nå sendt på høring. Høringsfristen er 30. januar 2017. Høringsbrev, høringsnotat og liste over høringsinstanser er tilgjengelig på Nærings- og fiskeridepartementets nettsider.

Regjeringen planlegger å fremme forslag om ny stiftelseslov for Stortinget i 2017.