Medietilsynet vi stanse pengespillreklame på dagtid
Medietilsynet har undersøkt hvor mye pengespillreklame som blir sendt på dagtid, fra fire tv-kanaler som retter sendingene sine mot Norge. Nå har de tatt kontakt med britiske mediemyndigheter i Ofcom i et forsøk på å begrense omfanget.
Bakgrunnen for undersøkingen er å se om kanalene respekterer britiske bransjeregler i sendinger som rettes ut av landet. Når det gjelder pengespillreklame på tv, har spillbransjen i Storbitannia avtalt å følge visse sendetidsregler – et såkalt vannskilleprinsipp. Det vil si at det meste av pengespillreklamen skal sendes på kveld og natt mellom klokka 21-05.30.
Medietilsynet har undersøkt om fire tv-kanaler som er etablert i Storbritannia, men som retter sendingene sine mot Norge, respekterer dette vannskilleprinsippet. De fant i undersøkingen at tv-kanalene FEM, MAX, TV3 og VIASAT4 sendte til sammen 71 % av all reklame for pengespill på dagtid, før vannskillet klokka 21.
Les hele saken og se undersøkelsen på Medietilsynet sin nettside.