Nå blir det enklere og raskere å registrere stiftelser i Stiftelsesregisteret. Nytt digitalt meldingsskjema blir lansert i dag.

Den nye løsningen er et samarbeid mellom Stiftelsestilsynet og Brønnøysundregistrene, og ligger i Altinn.

I den nye løsningen er det tydeligere for stiftelsene hvilke opplysninger som skal inn for å få registrert stiftelsen i Stiftelsesregisteret. Alle valg for avkryssing ligger ferdig definerte inne i skjemaet. Skjemaet gir også mer og tydeligere veiledning.

-Vi er glade for å kunne tilby brukerne våre en mer brukervennlig løsning enn vi har hatt tidligere. Nå håper og tror vi det blir enklere for brukerne våre å registrere rett dokumentasjon og riktige opplysninger, sier Siw Heggedal Longvastøl, avdelingsdirektør i Stiftelsestilsynet.

I det nye skjemaet er det også lagt inn noen områder stiftelsene må gi mer opplysninger om. Dette er opplysninger som tidligere bare kunne leses ut av vedtektene. Blant annet er det tydeligere rubrikker for å opplyse om hvem som er oppretter og de som har gitt kapital til stiftelsen, samt hvilke andre organ stiftelsen har.

– At en får inn de riktige opplysningene allerede ved registreringen av stiftelsen er en trygghet for stiftelsene. De skal vare over tid, og det kan dukke opp spørsmål etter hvert. I slike tilfeller er det viktig å kunne gå tilbake til gode og riktige registeropplysninger.

Alle stiftelser skal være registrerte i Stiftelsesregisteret. Skjemaet er mest aktuelt for de som oppretter en ny stiftelse, men også for de som ikke har fått registrert stiftelsen innen fristen på tre måneder.

Registreringen skal skje via samordnet registermelding, som tidligere.

– Neste steg vil nå være å utvide løsningen for andre områder hvor det skal sendes melding. I første omgang blir det jobbet videre med søknad om endring i vedtektene, sier Longvastøl.

Les mer om registrering av stiftelser.