22 000 nordmenn er i dag problemspillere, og det er noe færre enn det som er målt det siste tiåret. Over 10 000 voksne nordmenn deltok i undersøkelsen som er den største i sitt slag om pengespillproblemer i Norge.

Tallet på problemspillere kommer fram i en ny befolkningsundersøkelse om pengespill- og dataspill som Lotteritilsynet har offentliggjort.  I tillegg til problemspillerne er 89 000 moderate risikospillere, mens 289 000 er lavrisikospillere.

Problemene rammer mange

– Det er svært gledelig at tallet på problemspillere er redusert de siste årene. Samtidig skal vi ha respekt for at tusenvis sliter med følgene av pengespill, og vi må ikke glemme at slike problemer rammer andre som står nær problemspillerne, sier direktør Atle Hamar i Lotteri- og stiftelsestilsynet.

Undersøkelsen viser også at mange norske spillere er positive til at det blir brukt tapsgrenser og andre tiltak for å gjøre pengespill mer ansvarlige.  Direktør Atle Hamar gleder seg over at mange norske spillere stiller seg positive til at myndighetene ønsker å tilby ansvarlige pengespill. Det blir gjort for eksempel ved å sette tapsgrenser som spilleren i en del tilfeller kan sette selv.

Norge er i front

– Norge er helt i front i bruken av slike verktøy som skal forebygge at spillere utvikler uheldig spilleatferd. Befolkningsundersøkelsen bekrefter at vi har lykkes i å føre en ansvarlig spillpolitikk her i landet, sier Atle Hamar.

Det er Universitetet i Bergen, under ledelse av professor Ståle Pallesen, som har laget befolkningsundersøkelsen for Lotteritilsynet. Den ble gjennomført før Norsk Tipping lanserte sine Instaspill på nettet i januar i år. Lotteritilsynet har som mål å følge opp med en tilsvarende undersøkelse for å følge utviklingen i spilleatferd og problemspilling.

Undersøkelsen gir også ny kunnskap om effekten av pengespillreklame. Ett av funnene viser at risiko- og problemspillere bruker mer penger og spiller med høyere risiko som følge av reklame.

Mange bruker sosiale medium

Undersøkelsen viser også at 22,9 prosent har spilt pengespill via sosiale medium. Dette er mest hyppig blant kvinner og unge, og nesten ti prosent hadde kjøpt kreditter på Facebook eller andre virtuelle penger for å bruke i spill.