YouTube har blokkert reklame fra utenlandske spillselskap rettet mot det norske markedet etter en klage fra Lotteritilsynet.

Vi sendte inn 122 eksempler på reklamesnutter fra utenlandske spillselskap, som vi mener bryter norsk lov. Da reklamen er på norsk, er den rettet utelukkende mot det norske markedet. Den vurderingen var YouTube enig i.

– Vi vet fra før at YouTube stiller krav om at innhold som blir lagt ut på deres nettsted overholder nasjonal lovgiving. Vi er derfor tilfreds med at YouTube har tatt vår klage til etterretning og blokkert videoer som er i strid med lotteriloven og pengespilloven, sier rådgiver Steinar Mjøs, som har arbeidet med saken i Lotteritilsynet.

Utenlandske spillselskap har i lengre tid nyttet sosiale medier som reklamekanaler for å nå frem til potensielle kunder i Norge. I fjor startet Mjøs arbeidet med å kartlegge disse. Etter å ha kommet i dialog med YouTube tok det ikke lang tid før de imøtekom tilsynets syn på at innholdet i reklamefilmene er i strid med norsk lov.