Lotteritilsynet ber mediehusene skjerpe kontrollen av digitale annonser. Den siste tiden har vi sett en økning i ulovlig reklame for utenlandske spillselskap i norske nettaviser.

Det er Lotteritilsynets oppgave å stanse ulovlig markedsføring av utenlandske pengespillselskap i norske nettaviser. Gjennom flere år har vi løst denne oppgaven i god dialog med norske mediehus og omfanget av slike annonser har vært lavt. Vi opplever nå en økning i ulovlige annonser fra utenlandske pengespillselskap i norske nettaviser, og har derfor sendt brev til norske mediehus og annonsebyråer der vi ber dem styrke kontrolltiltakene.

Hva er programmatiske annonser

Lotteritilsynet ser økningen i ulovlige annonser for pengespill i sammenheng med økt bruk av programmatisk annonsering. Programmatisk annonsering er automatisert kjøp og salg av nettannonser via digitale børser. Nettavisene legger ut ledig annonseplass på børsen og annonsørene legger inn bud på annonseplassen etter bestemte mål og kriterier. Kjøpet skjer automatisk og annonsen vises i nåtid. Dette gjør det utfordrende å oppdage om en ulovlig annonse slipper gjennom før den allerede er publisert. Hvem som ser annonsene er basert på informasjonskapsler (cookies) og annen tilgjengelig informasjon om nettbrukeren, som kjønn og geografi.

Spillselskapene omgår filtrene

Gjennom en kartlegging har Lotteritilsynet avdekket at de utenlandske pengespillselskapene og deres samarbeidspartnere omgår kontroller og filter som nettavisene og annonsebyråene bruker for å hindre ulovlig markedsføring. Lotteritilsynets vurdering er at nettavisene tar problemet på alvor og aksjonerer raskt når ulovlige annonser slipper gjennom. Like fullt viser utviklingen at et økende antall ulovlige annonser publiseres på norske nettaviser, og vi ser behovet for at mediehusene styrker kontrolltiltakene ytterligere for å hindre at dette skjer.

Lotteritilsynet vil intensivere tilsynet

Norske mediehus har ansvaret for at ulovlige annonser for utenlandske pengespillselskap ikke publiseres. Dersom mediehusene velger å inngå avtale med en ekstern part i forbindelse med annonsering, er det like fullt nettavisenes ansvar å se til at annonsene ikke inneholder reklame for utenlandske pengespillselskap.

Lotteritilsynet ønsker en fortsatt konstruktiv dialog med mediehusene om ulovlige annonser for utenlandske pengespillselskap, men dersom omfanget av slike annonser fortsetter å øke, vil Lotteritilsynet vurdere å ta i bruk reaksjoner i form av vedtak med pålegg om stans og tvangsmulkt.