Dispensasjon fra bingoforskriften
Lotteritilsynet viser til henvendelser fra flere bingoentreprenører om dispensasjoner fra forskrift om bingo i forbindelse med utfordringer knyttet til stenging av bingohaller som følge av koronaviruset.
Det blir særlig vist til regelverksutfordringer knyttet til bruk av nettspill, og overskuddsutbetaling til formål for første kvartal 2020.
Lotteritilsynet har i forskrift om bingo § 34 en hjemmel til å kunne «dispensere fra bestemmelsene i denne forskrift». I praksis har det blitt krevd tungtveiende grunner for at Lotteritilsynet skal gjøre dette.
Lotteritilsynet har på bakgrunn av situasjonen vi står oppe i bestemt å gi følgende dispensasjoner fra forskrift om bingo til de aktørene som stenger bingohallene sine.
§ 4a), 1 ledd «Den enkelte bingohall kan formidle hovedspillet i bingohallen til spillere på internett»
Det er et krav i dag om at hovedspill må spilles i bingolokalet samtidig med at det spilles på nett. Lotteritilsynet gir midlertidig dispensasjon fra kravet om at hovedspill også må skje i bingohall for å kunne spilles på nett. Det betyr at man kan spille hovedspill på internett, selv om man ikke har det oppe i bingohallen.
Åpningstider for bingospillet på nett kan være fra kl. 10.00 på formiddagen til kl. 22.00 om kvelden.
Hovedspillet som brukes, skal ha opplesning av tallene som blir trukket. Det betyr at det ikke kan spilles på mer enn et hovedspill samtidig.
§ 4a), 3 ledd, 1 pkt. «Den enkelte spiller må registrere seg ved personlig oppmøte i den hallen der vedkommende ønsker å delta i hovedspillet»
Lotteritilsynet gir også midlertidig dispensasjon fra dette kravet om personlig oppmøte. Nye spillere må registrere seg online ved hjelp av Bank Id for å kunne bli kunde.
Dispensasjonene ovenfor blir gitt foreløpig i 14 dager, dvs. fram til og med 29. mars, under forutsetning av at bingohallene fremdeles er stengt. Lotteritilsynet vil vurdere forlenging fortløpende basert på situasjonen rundt koronaviruset og de råd og anbefalinger som ellers gjelder i samfunnet.
Nye aktører som ikke har hatt nettspill tidligere, må foreta en risikovurdering av dette før de starter opp, jf. hvitvaskingsregelverket.
Når det gjelder kravet i § 4a), 5 ledd «Omsetning i hovedspill på internett skal ikke regnes med i omsetningsgrunnlaget etter § 15, 2 ledd og § 15, 5 ledd, og må regnskapsføres særskilt», så vil Lotteritilsynet komme tilbake med en vurdering av dette. Vi ser imidlertid at flere aktører kan få problemer med å nå omsetningsgrensen for å kunne ha databingo dersom hallene blir stengt over en lengre periode.
Kravet om utbetaling til formål innen to uker etter første kvartal (dvs. frist 14 april) jf. forskriften § 20, 3 ledd, vil bli utsatt. Lengden på utsettingen vil vi komme tilbake til når vi ser hvor langvarig stengingen av bingohaller blir.